הירשמו לרשימת התפוצה של Train by Science ותקבלו במייל עדכונים בנוגע למאמרים ופרקי פודקאסט חדשים. ההרשמה כאן


איזה צמיג אופניים לבחור?

אחת השאלות שנדונה הכי הרבה בפורום של רוכבי כביש היא – איזה צמיג אופניים לקנות? או איזה צמיג הכי טוב? התשובה לשאלה הזו אינה אחידה בין כלל הרוכבים ובכל הסיטואציות. השאלה המרכזית שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא מה יהיה השימוש של הצמיג? האם אתם זקוקים לו על מנת להתחרות במירוץ נגד השעון? על מנת לרכב בעיר ממקום למקום ושלא יתפנצ׳ר? או שאולי לאימונים באופן כללי? כל צמיג מתאים למשהו אחר.

בכתבה כאן אני נותן המלצות לצמיגי תחרות ולצמיגי אימונים ויום-יום.

צמיגים המתאימים לתחרויות

כשאנחנו מסתכלים על צמיגים המתאימים לתחרויות, אנחנו מחפשים צמיגים שיהיו להם כמה יכולות. היכולת הראשונה והחשובה ביותר היא שתהיה להם מהירות גלגול טובה. אם אתם לא סגורים על מה זה חיכוך מתגלגל / מהירות גלגול אני ממליץ לכם להתחיל בכתבה / פרק פודקאסט בנושא זה שתוכלו למצוא כאן. ההבדל בין צמיג בעל חיכוך מתגלגל טוב לצמיג עם חיכוך מתגלגל רע יכול להיות ענק! ולהגיע להבדל של עשרות וואטים! לזנק למירוץ עם צמיג בעל חיכוך מתגלגל רע ישים אותכם באופן מידי בעמדת נחיתות משמעותית!

האלמנט השני שמשמעותי במירוצים (בעיקר מירוצי כביש ופחות נגד השעון) הוא יכולת האחיזה של הצמיג. כאשר אנחנו מסתכלים על קריטריומים או מירוצים עם ירידות שדורשים אחיזה טובה של הצמיג אנחנו נחפש גומי שיודע לתפוס טוב את הקרקע. שנוכל לסמוך עליו שבכניסה וביציאה מהסיבוב נישאר על האופניים. במירוצי קריטריום בהם יש הרבה מאד סיבובים במהירויות גבוהות זה מה שיכול להבדיל בין הצלחה לכישלון במירוץ. היכולת לקחת סיבובים מהר תחסוך להם הרבה מאד אנרגיה במירוצים מסוג זה ולכן היא כל כך חשובה.

צמיג אופניים
איזה צמיג אופניים לבחור היא שאלה מעולה ותלויה במטרות שלכם עבור אותו צמיג

המלצות על צמיגים

שימו לב שכלל חישובי הוואטים אשר ילכו לאיבוד עבור חיכוך מתגלגל נעשים עבור רוכב השוקל 40 ק״ג ונוסע ב-40 קמ״ש. שימו לב שככל שההתנגדות בוואטים נמוכה יותר כך יותר טוב.

אני ממליץ על שני צמיגים עבור מירוצים:

ויטוריה קורסה ספיד – Vittoria Corsa Speed – צמיג זה הוא הצמיג המהיר בעולם עם מקדם חיכוך מתגלגל של 0.00249 בלחץ ניפוח של 100 PSI (ומומלץ לנפח עוד פחות מזה כדי להשיג ביצועים טובים יותר מהצמיג). ההתנגדות של הצמיג בוואטים תהיה 19 וואט. (בצמיג Continental Gatorskin היא תהיה 46 וואט). למרות החיכוך המתגלגל המאד נמוך של הצמיג הזה יש לו חיסרון משמעותי והוא בעמידות בפני פנצ׳רים שם הוא לוקה בחסר. מאד מומלץ עבור מסלולים נקיים ממכשולים אבל פחות לתנאי רכיבה ישראלים אופייניים.

קונטיננטל גראנד פריקס 5000 – Continental Grand Prix 5000 – צמיג זה הוא הצמיג שאני מתחרה איתו. יש לו מקדם חיכוך מתגלגל של 0.00321 בלחץ ניפוח של 100 PSI. ההתנגדות גלגול של הצמיג בוואטים היא 24.5 וואט. (לעומת 19 וואט בויטוריה קורסה ספיד אבל הרבה פחות מהגייטורסקין עם 46 וואט). היתרון הגדול של הצמיג הזה על פני הויטוריה קורסה ספיד הוא בעמידות בפני פנצ׳רים שהיא לא רעה. כצמיג All Around זהו צמיג מצויין בעיני. לי אישית לא היו הרבה פנצ׳רים איתו לאורך חודשים ואפילו הרגשתי שמהבחינה הזו הוא לא פחות טוב מה-4 Seasons של Continental.

צמיגי אימונים עם עמידות טובה לפנצ׳רים המתאימים לעיר וליום יום

בגזרת צמיגי האימונים אני מאד מחובר לצמיג ה-Continental 4 Seasons. זה לא הצמיג הכי מהיר בעולם (רחוק מכך) אבל הוא מאד אמין בפני פנצ׳רים כמעט כמו ה-Gator Skin ואין בו את תחושת הכובד וחוסר הגלגול כמו בצמיגים עמידים לפנצ׳רים אחרים. מקדם החיכוך המתגלגל שלו הוא 0.00543 שזה אומר 41 וואט של חיכוך מתגלגל. זה ממש הרבה, אבל כמו שכתבתי כבר קודם זה לא צמיג המיועד למירוצים ולכן זה לא כל כך משנה. המטרה המרכזית של הצמיג הזה מבחינתי היא להעביר אותי כמה שיותר אימונים ללא פנצ׳רים ושאני לא אסבול כשארכב עליו. את כל זה הוא עושה בצורה מעולה.

עוד צמיג שמאד מקובל כצמיג אימונים הוא ה-Gatorskin של Continental. אני מוכרח לציין שלא יצא לי אף פעם לרכב עליו באופן אישי אבל אני מכיר הרבה רוכבים שמאד אוהבים אותו. עם חיכוך מתגלגל של 0.00606 (שקול להתנגדות של 46 וואט) זה ללא ספק אחד הצמיגים הכי איטיים שאני מכיר, אבל היי… המטרה היא שפשוט לא יתפנצ׳ר.

צמיג נוסף שמוכר בהקשר של עמידות בפני פנצ׳רים הוא ה-Maxxis refuse. רכבתי על הצמיג הזה לא מעט בעבר ואפילו יצאתי איתו לרכיבות סייקלוקרוס על אופני כביש (במהלך הרכיבות הללו נסעתי על צמיג ברוחב 28). השתמשתי בצמיג הזה בשנים שגרתי בתל אביב ולא רציתי להתפנצ׳ר בשום אופן. ואני יכול לומר שהוא באמת מאד עמיד בפני פנצ׳רים. כל כך עמיד שבשלב מסויים הפנימית שלי קרסה אבל לא הייתה שום בעיה עם הצמיג. יחד עם זאת, תחושת הרכיבה עליו הייתה לי מאד לא נעימה, הוא מאד לא מתגלגל, לא אוחז טוב, ומרגיש מאד כבד. אבל… אם אתם פשוט לא רוצים להתפנצ׳ר הוא צמיג מצויין. לצערי לא הצלחתי למצוא את ה-CRR (מקדם החיכוך המתגלגל) שלו אבל אני מעריך שהוא נמצא באיזור ה-Gatorskin.

שני נ״בים על הצמיגים המומלצים כאן

  1. בסוף מאמרים מדעיים כותבים גילוי דעת אז הרשו לי לעשות זאת גם כאן: לא קיבלתי שום כסף / תמיכה / ספינסור או שום דבר דומה לזה על מנת להמליץ על הצמיגים הנ״ל.
  2. אם יש לכם המלצות לצמיגים אחרים אני אשמח לשמוע. אני בטוח שיש המוני צמיגים מצויינים שפשוט לא יצא לי לנסות עדיין, בעיקר בגזרה של צמיגי היום יום. (בתחרויות אני מאד נחוש עם השניים שאני ממליץ עליהם).