חשיבה מקובעת לעומת חשיבת מתפתחת

החוקרת קרול דואק מגדירה שני סוגי דפוסי חשיבה מרכזיים. הראשון הוא Fixed Mindset או דפוס חשיבה מקובע והשני הוא דפוס חשיבה מתפתח. בדפוס החשיבה הראשון אנשים תופסים את היכולות שלהם כיכולות מקובעות. כאלה שהם נולדו איתם ואין להם אפשרות להשפיע עליהן. לדוגמה, תלמיד החושב שהוא לא טוב במתמטיקה ואין לו מה לעשות עם זה או רוכב אופניים שמגדיר את עצמו כמטפס בלבד ולא יכול להוסיף לזה יכולות נוספות. הדפוס השני לעומת זאת הוא דפוס חשיבה מתפתח ,Growth mindset, בו אנשים תופסים את היכולות שלהם כמשתנות. אם הם יתאמצו, ילמדו, יתאמנו וישקיעו במה שהם עושים היכולות שלהם ישתפרו.

אנשים החושבים בדפוס הראשון, דפוס חשיבה מקובע, יחששו מאד מפני כישלון. מדוע? משום שכישלון מעיד על היכולות שלהם עצמן. אם הם נכשלים זה אומר שהם ״לא טובים, לא חכמים, לא מוכשרים״. בגלל שהם חושבים בדפוס מקובע האומר שהם לא יכולים להשתנות, המשמעות של כישלון היא שהם עצמם כישלון ואינם מוכשרים. לעומת זאת, אנשים החושבים בדפוס השני דווקא יקבלו כישלון בצורה טובה משום שהוא מהווה הזדמנות להתפתח ולהשתפר. הכישלון לא מעיד דבר עליהם עצמם אלא הוא חלק מתהליך שיפור והוא אפשרות לצמוח ממנה.

דפוסי חשיבה אצל ספורטאים צעירים

דפוסי החשיבה הנ״ל באים לידי ביטוי בצורה ברורה אצל ספורטאים צעירים ומוכשרים מאד. לא פעם אנו רואים ילדים שניצחו באופן קבוע את הקטגוריה שלהם בגיל הצעיר (בין אם בגלל כישרון ובין אם בגלל התפתחות פיזית מוקדמת) אשר פורשים מיד לאחר שנתקלים בקשיים. לעומת זאת, לעיתים קרובות אנו רואים ילדים אחרים שלא הצליחו בגיל הצעיר אבל עם השנים הפכו לספורטאים מובילים ומוכשרים ביותר. מה קרה פתאם?

הספורטאים המוכשרים בגילאים הצעירים סובלים הרבה פעמים מדפוס חשיבה מקובע. הם תופסים את הכישרון שלהם כמשהו מולד וההצלחות שלהם מזינות את דפוס החשיבה הזה. כאשר הם נתקלים בקשיים ומגלים שהכישרון שלהם יכול לקחת אותם רק עד מרחק מסויים הם חושבים שהבעיה היא שהם לא מספיק מוכשרים. המסקנה כמובן צריכה להיות הפוכה – הם מאד מוכשרים ומרגע זה ואילך הם צריכים לעבוד יותר קשה על מנת לפתח את הכישרון הזה הלאה.

לאחר תקופה בה הילדים לא מצליחים הם מחליטים הרבה פעמים לפרוש מהספורט. החרדה של אנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע מכישלון היא כל כך גדולה שהם פשוט יעדיפו להימנע לחלוטין מהכישלון במקום להתמודד איתו. זה בדיוק מה שקורה לילדים הללו. אם הם נכשלים המשמעות היא שהם לא מספיק מוכשרים ובשביל מה להמשיך להתאמץ אם אין להם את זה? מי מכם שהוא הורה לילדים צריך לשאול את עצמו האם נכון לאפשר לילד לפרוש מהספורט בשלב הזה או דווקא להשאיר אותו בתוכו ולאפשר לילד להתמודד עם הקשיים (אבל זו סוגייה אחרת שגם עליה יש לי לא מעט מה לומר).

התמדה – השקעה

ילדים שהיו פחות מוכשרים בגילאים הצעירים לעומת זאת מפתחים הרבה פעמים דפוס חשיבה מתפתח. למרות חוסר ההצלחה הם דבקים בספורט וממשיכים להתקדם עקב בצד אגודל. לא הנסיבות החיצוניות אשמות בחוסר ההצלחה שלהם אלא הם עצמם. כאשר הם נכשלים הם מפיקים לקחים כיצד יוכלו להשתפר בפעם הבאה. הם מבינים שגם אם היום הם לא מצליחים זה לא אומר שלא יוכלו להצליח מחר. למרות חוסר ההצלחה, הם דבקים באימונים, משפרים את התזונה שלהם, לומדים את הספורט לעומק ועם השנים הופכים להיות רוכבים טובים יותר ויותר. מספרים על ניב ליבנר, מאמן נבחרת ישראל, שכאשר התחיל לרכב על אופניים היה ילד שמנמן ולא מוצלח במיוחד ברכיבה. ניב, בזכות דפוס החשיבה המתפתח שלו, הפך להיות אחד הרוכבים המוכשרים ביותר בישראל בשנים האחרונות וממשיך לתרום לענף ולפתח את אוכלוסיית הרוכבים העתידית. חישבו מה היה קורה אם היה לו דפוס חשיבה מקובע?

האם דפוס החשיבה הוא עצמו מקובע?

באופן אירוני, כנראה שחלק מהתשובה לשאלה שבכותרת תלויה בדפוס החשיבה שלכם. סביר להניח שאנשים בעלי דפוס חשיבה מקובע ענו על השאלה ב״כן״ לעומת זאת בעלי דפוס החשיבה המפתח ענו עליה ב״לא״.

התשובה היא שניתן לשנות דפוס חשיבה. בשלב ראשון, אנחנו צריכים להיות מודעים לסוג דפוס החשיבה שלנו. לאחר שנהיה מודעים אליו ויחד עם עבודה ומאמץ נוכל לשנות אותו. אגב, חשוב לומר שיכול להיות שבתחומים מסויימים יהיה לנו דפוס חשיבה שונה מבתחומים אחרים. לדוגמה, יכול להיות שבספורט יהיה לנו דפוס חשיבה התפתחותי ולעומת זאת במתמטיקה יהיה לנו דפוס חשיבה מקובע.

אחד השלבים הראשונים בדרך לשנות את דפוס החשיבה שלכם הוא להכיר את הנושא של דפוסי חשיבה (זה קרה כבר אם קראתם את הכתבה הזו). לאחר מכן חשוב שתבינו איזה דפוס חשיבה יש לכם ובאיזה תחום, ולאחר מכן תעבדו על השינוי שלו. שימו לב מתי אתם חושבים בדפוס חשיבה קבוע וכאשר זה קורה שנו זאת לדפוס חשיבה מתפתח. מודעות – זה הרבה מהסיפור.

גם אם יש לכם דפוס חשיבה מקובע זה לא אומר שאתם חייבים להישאר איתו

סיכום

האמת? זו לא ממש כתבה על אופניים. זו כתבה על אנשים ואיך הם חושבים. דפוס חשיבה מקובע משמעו שהם תופסים את היכולות שלהם ככאלה שהם נולדו איתם ולא ניתן לשנותן. המשמעות היא שלא רק שהם מאד חוששים מכישלונות אלא גם שתהיה להם מוטיבציה פחות גבוהה להשקיע ולהתאמץ על מנת לשפר את היכולות שלהם.

דפוס החשיבה המתפתח משמעו שהם תופסים את היכולות שלהם כברות שינוי. אם הם ישקיעו ויתאמצו הם יוכלו לשנות את היכולות שלהם מהמקום בו הן נמצאות כרגע. זהו דפוס החשיבה הנכון עבור רוכבי אופניים ובכלל.