רוצים להירשם לרשימת התפוצה של Train by Science ולקבל עדכונים ממאמרים ופודקאסטים? הירשמו כאן


מספרים – חרב מתהפכת

מספרים מספרים מספרים. אני האחרון שיגיד לכם שמספרים זה לא דבר נפלא בשביל לשפר את הכושר שלכם. הבעיה היא שהרבה אנשים מתבלבלים ונותנים למספרים יותר משמעות ממה שיש להם באמת. וזה מסוג הדברים שלפעמים אני משתגע מהם. 

על מה אני מדבר? האמת… שעל הרבה דברים שקשורים במספרים אבל שלב שלב. הדבר האחרון שקצת שיגע אותי בנושא הזה זה ה-CTL וה-TSB של אחד הרוכבים שלי. 

מה זה CTL

CTL זה מדד שמנסה לתת הערכה לרמת הכושר הנוכחית שלכם. הוא עושה את זה על בסיס סכימה של ה-TSS שלכם לאורך 42 הימים האחרונים ומתן משקל גדול יותר לאימונים שנעשו בתקופה האחרונה. הוא לא באמת מודד את הכושר שלכם, אלא את קושי האימונים שעשיתם לאורך 6 השבועות האחרונים. 

הכושר שלכם הוא לא פונקציה של ה-CTL שלכם אלא של אופי האימונים שאתם עושים

מה הבעיה איתו? הבעיה היא כמובן שהוא לא יודע להעריך את איכות האימונים עצמם. אימון אינטרוולים של שעה וחצי ואימון רכיבה בקצב אירובי של 6 שעות יכולים לקבל בדיוק את אותו TSS. האם ההשפעה של שני האימונים הללו זהה? כמובן שלא. לאותו רוכב יכול להיות בדיוק את אותו CTL בשתי תקופות שונות בשנה, אבל הכושר שלו יהיה שוני לחלוטין בתלות בסוג האימונים שהוא עשה. 

כושר = ביצועים ולא מספר כלשהו

לא רק זאת אלא שרוכבים משווים ביניהם את ה-CTL כאילו הוא כשלעצמו האינדיקציה למי בכושר יותר טוב. לא ה-CTL שלכם קובע מי בכושר יותר טוב, אלא הביצועים שלכם במירוץ עצמו. מה שבאמת חשוב זה אפילו לא הסף שלכם שנקבע בטסט, אלא אך ורק הביצועים שלכם במירוץ! תפסיקו להשוות למי יש יותר גדול על בסיס טסטים שונים.

אינדיבידואליות ו-TSB

עוד השוואה שרוכבים עושים היא השוואה בין ה-TSBים שלהם. מדד זה מעריך את רמת ה-freshness או הטריות הנוכחית שלכם. לצורך העניין, רוכב עם TSB של מינוס 70 נמצא ברמת עייפות גבוהה יותר מרוכב שנמצא ב-TSB של פלוס 10. הרעיון פה הוא לעזור למאמנים ולרוכבים להבין באיזה TSB כדאי להם לזנק למירוץ. יש רוכבים שמעדיפים לזנק עם רגליים מעט עייפות לעומת רוכבים אחרים שמעדיפים דווקא את הרגליים הכי טריות שאפשר. ה-TSB עוזר להבין מה רמת העייפות ברגליים שלכם כרגע. ההסתכלות פה היא כמובן על מספר ה-TSB האבסולוטי (מינוס 12, מינוס 7 או פלוס 5) אך גם על הכיוון של ה-TSB. אם ה-TSB שלכם נמצא במגמה חיובית במשך כמה ימים אז לפעמים זו אינדיקציה חיובית יותר מאשר המספר האבסולוטי הנקי אם הוא נמצא במגמה שלילית.

בכל מקרה, ההשוואה בין רוכבים שונים ביחס ל-CTL שלהם ול-TSB שלהם היא השוואה בעייתית מאד. מה שחשוב זה להבין מה עומד מאחורי ה-CTL, איך הוא התפתח לאורך הזמן, מה האימונים שעשיתם על מנת להביא אותו לשם. גם בנוגע ל-TSB זה הכל נורא אינדיבידואלי ונורא תלוי רוכב. אני לא יודע להגיד לכם אם כדאי שתזנקו עם TSB של מינוס 5 או של פלוס 10. אין לי מושג. בואו נעבוד תקופה, נראה באיזה מירוצים/אימונים הרגשתם טוב, מה היה ה-TSB שלכם וה-CTL שלכם בשלב הזה ולאט לאט נלמד את הנושא. גם אז זה לא יהיה 100%, אין שום מספר שיגיד לכם מה הכושר שלכם – זה רק הביצועים שלכם ביום המירוץ עצמו. וזה תלוי הרבה פעמים לא רק ברגליים שלכם, אלא גם בראש שלכם. אל תשכחו להכין גם אותו. 

להרשמה לרשימת התפוצה של Train by Science היכנסו כאן: http://eepurl.com/bfGzLn

Categories: וואטים