הצבת מטרות ויעדים

ברוכים הבאים לשנת התש״פ – שנת 5780 על פי היהדות. שנה חדשה היא תמיד הזמן המתאים ביותר על מנת לשבת ולחשוב על יעדים לשנה הבאה. לא בגלל שיש משהו " באמת״ מיוחד בימים האלה, אבל איכשהו הנקודות האלה בלוח השנה מהוות זמן מצויין על מנת לעצור רגע, לחשוב ולהחליט על מטרות חדשות. 

עבור הרוכבים התחרותיים מבינינו זה גם הזמן בו אנחנו מתחילים להתכונן לעונת המירוצים הקרובה. עונה שהאימונים אליה מתחילים בימים אלה, תימשך לאורך חודשי החורף ותסתיים אי שם בסוף יוני עבור המתחרים בארץ, ואף לאחריו עבור מי שיוצא לחו״ל.

בין אם אתם מתחרים ובין אם לאו, הייתי רוצה שתעצרו רגע ותנסו לחשוב עם עצמכם מה אתם רוצים להשיג מעצמכם ברמה הספורטיבית במהלך השנה הקרובה. ברור שאתם יכולים פשוט להמשיך עם מה שעשיתם עד היום, אבל אם תציבו לעצמכם מטרות אתם תגלו שיהיה לכם הרבה יותר קל לעורר את המוטיבציה מחדש, לשפר את הכושר, ולהפוך לספורטאים טובים יותר

עונה חדשה - זמן להצבת יעדים
עונה חדשה – זמן להצבת יעדים

הצבת מטרה = יצירת מציאות

הרבה פעמים עצם הצבת המטרה מייצרת את המציאות. לאחרונה, אחרי שאחד המתאמנים שלי עשה וואטים יפים במיוחד ל-10 דקות, בסדר גודל של 350-360 החלטנו לקחת את זה צעד אחד קדימה ולהגדיר יעד ברור: 400 וואט ל-10 דקות. 

הוא אמנם עדיין לא הגיע לשם (חסרים לו כמה וואטים בודדים שיגיעו בהמשך) אבל מרגע שהגדרנו את היעד ראינו שהוואטים שלו עולים משבוע לשבוע במהירות גבוהה במיוחד. האינטרוולים שהוא עשה קיבלו הקשר מאד ברור והוא ניסה לדחוף את עצמו יותר חזק מבעבר על מנת להגיע ליעד הזה.

ה-400 וואט הפך להיות ממשהו אמורפי (בכל זאת 40-50 וואט רחוק מהשיא שלו עד הזמן שהצבנו את היעד הזה) למשהו מאד מוחשי. פתאם אנחנו כבר מדברים על 400 וואט כיעד ל-20 דקות. נושא שיחה שבכלל לא היינו נוגעים בו לפני כן.

בגלל שהצבנו יעד כל כך ברור – אנחנו מסוגלים למדוד ולהבין מה חסר לו על מנת להגיע ליעד הזה. והוא באמת הופך לרוכב יותר ויותר טוב בכל יום שחולף. עצם הצבת המטרה יצרה פה מציאות חדשה, מציאות בה הרוכב הפך להיות הרבה יותר חזק (ואפשר לראות את זה בכל תוואי השטח השונים). ואחת הסיבות המרכזיות לכך היא פשוט שבאנו והגדרנו את היעד. 

אז לכו ותגדירו לעצמכם מטרות. זו אחת ההחלטות הכי טובות שאתם יכולים לעשות עם פרוץ השנה החדשה.

צריכים רעיונות ליעדים? הנה כמה שאני יכול להציע

  • הגדירו מספר מירוצי/אירועי יעד בעונה הקרובה בהם אתם רוצים להגיע בכושר שיא ולשפר את התוצאה בהם ביחס לעבר – הדגישו דווקא אירועים שבהם יש לכם חוזקה יחסית ואתם יכולים לבוא אליהם עם בטחון עצמי גבוה. הציבו את המטרה להיות חזקים בהם, בלי תירוצים וחששות מראש, של ״מה יהיה אם אני לא אצליח?״. הרבה פעמים החשש מאיך תרגישו אם לא תצליחו, עוצר אותכם מלהציב בכלל את היעד, ולעשות את הפעולות הנדרשות (ע״ע אימונים, משקל, חיזוק, גמישות) על מנת להגיע אליו. הצבת המטרה היא השלב הראשון על מנת להגיע אליה. לא תציבו – לא תגיעו.
  • חישבו על אלמנט חלש ברכיבה שלכם שאותו אתם רוצים לשפר – טיפוסים? מישורים? יכולת נג״ש? טכניקה? היכולת להוציא מעצמכם הכל כשאתם דווקא כשאתם עייפים? אולי משקל? נסו לחשוב על אלמנט שאותו תוכלו לשפר, איך אתם יכולים למדוד את השיפור בו ולאחר מכן בנו את התהליך שיעזור לכם להשתפר באותו אלמנט.
  • אירוע רכיבה שמותח אתכם מעבר לגבולות שלכם – אירוע כמו הטראנס אלפ או ה-Haute Route הם אירועים שיכריחו אתכם להתאמן בצורה קשה מבעבר על מנת לסיימם בצורה טובה (לא רק לסיים…). אותו הדבר גם נכון לאירוע שטח רב יומי בחו״ל (בסגנון האפיק) או אפילו שבוע רכיבות קשה במיוחד שאתם יוצאים אליו עם חברים. ארגנו זאת כבר מעכשיו וחישבו איך אתם בונים את העונה לקראת זה.
  • כניסה לתוך דיסיפלינת רכיבה חדשה – כניסה לתוך תחום רכיבה חדש יכול לעזור לכם לעורר מחדש את הלהבה ולהכניס אותכם לתוך עולם חדש לחלוטין של ידע והנאה. בקרוב יפתח הוולודרום בישראל, אולי אתם רוצים להיכנס לתחום הזה ברצינות? אולי להתחיל להתחרות במירוצי שטח או כביש? אולי בכלל להיכנס לסצינת האנדורו הישראלית? 

אם אתם צריכים ייעוץ או מחשבה על רעיונות ליעדים ומטרות כמו גם איך להגיע אליהם, אתם מוזמנים ליצור עימי קשר ב-dror@trainbyscience.com.

יום נפלא!
דרור