כמה אתם מתאמצים בשביל לרכב ב-40 קמ״ש?

בסקאלה מ-1 ועד 10 כמה מאמץ אתם צריכים להשקיע בשביל לרכוב ב-40 קמ”ש? שבע? תשע? שלוש? התשובה היא שזה תלוי. בירידה חדה נלחץ על המעצורים בשביל לרדת למהירות של 40 קמ”ש. לעומת זאת, בעלייה תלולה המאמץ שנצטרך להשקיע בשביל לרכוב במהירות הזאת יהיה אדיר. במישור הדבר יהיה תלוי ברוח, באם אנחנו בפלוטון או לא, אם מדובר באופני נג”ש או כביש וכו’. בקיצור, אין תשובה פשוטה לכמה מאמץ אנחנו צריכים להשקיע בשביל לרכוב ב-40 קמ”ש, התשובה היא שזה תלוי בהמון גורמים.

מהירות ודופק אינם קבועים

אנחנו לא יכולים להגדיר טווחי מאמץ באימון על בסיס מהירות. אותו הדבר נכון גם לגבי דופק. בספרינט של 15 שניות נפיק כמות כוח אדירה אבל לא תהיה לכך השפעה דרמטית על הדופק. מעבר לכך, אפילו כשאתם נוסעים בדיוק באותה רמת מאמץ, הדופק שלכם יגיב בכל יום בצורה שונה. השינויים בדופק מושפעים מכמות הנוזלים בגופכם, מאיכות השינה שלכם, מכמה אתם תשושים, מהטמפרטורה בחוץ ועוד ועוד. בנוסף לכך, אין באפשרותינו למדוד את השיפור בכושר על בסיס דופק. יתכן ונוכל להפיק פי שתיים יותר אנרגיה בדופק מסויים, אך לא תהיה לנו דרך למדוד זאת, ולכן נדע על השיפור רק על בסיס תחושה.

וואטים כמדד אובייקטיבי

לאור הנ”ל, עבר עולם האופניים לשיטת מדידה חדשה של מאמץ המבוססת הספק או וואטים (Watts). לא התבלבלתם, המונח מוכר לכם ממנורות וממוצרי חשמל אחרים משום שמדובר ביחידה המודדת את כמות האנרגיה המיוצרת/נצרכת לאורך זמן. לצורך העניין, רוכב שמפיק 180 וואט יוכל להדליק 3 נורות של 60 וואט. מדידת ההספק מתבצעת על פי כמות הכוח שמפעילות הרגליים על הפדלים כפול מספר הסיבובים לדקה. במילים אחרות, אנו יכולים להגדיל את כמות הוואטים שאנחנו מפיקים בשתי דרכים: האחת, על ידי הגדלת הכוח המופעל על הפדל והשנייה על ידי הגברת הקאדנס (סל”ד) שלנו. היתרון הגדול בוואטים הוא בהיותם מדוייקים. כאשר רוכב מפיק 180 וואט ביום א’ ו-180 וואט ביום ד’ הוא הפעיל בדיוק את אותה כמות הכוח בשני הימים. אותו הדבר נכון גם לגבי תנאי מסלול משתנים, בעלייה הרוכב אמנם יסע לאט יותר אבל נוכל לדעת בדיוק כמה הוא מתאמץ על פי הוואטים שהוא מוציא. לראשונה, אנחנו מסוגלים למדוד ברמה המדוייקת ביותר את המאמץ שלנו.

וואטים – אותה יחידת מידה כמו בנורה הביתית

מלווה אימונים מדהים

היתרון הגדול ביותר בעיני של מד הוואטים הוא כמלווה אימונים וזאת משתי סיבות: האחת, הוא מאפשר לבצע אימון כירורגי ומאד מדוייק על פי טווחי המאמץ המתאימים לנו. בצורה זאת נוכל לעבוד באופן מדויק על המערכות הפיזיולוגיות עליהן אנחנו מעוניינים לעבוד ולאורך הזמן שנרצה. יתרה מזאת, בזכות מד ההספק אנו מסוגלים לראות בבירור את השיפור או הירידה בכושר לאורך הזמן. אם בתחילת העונה נוכל להחזיק 500 וואט לאורך דקה, יתכן שבסופה נוכל להחזיק 600 וואט, שינוי משמעותי בכושר. כך גם נוכל לדעת אם תוכנית האימונים “עובדת” ומה הדברים שעלינו לעבוד עליהם.

ראשי תיבות וסיכום

כשאנו רוכבים לצד אנשים העושים שימוש במד וואטים אנחנו שומעים לעיתים קרובות מונחים שונים כגון Average power, FTP,  Normalized power, TSS, Kilojoules ועוד. מונחים אלה משמעותיים ביותר בעת העבודה עם מד וואטים. בהמשך סדרת הכתבות אסביר את משמעותם וכיצד נוכל להסיק מהם תובנות בנוגע לאימונים שלנו.